A 21. század népbetegsége, hogy az emberek többnyire elszakadva élnek természettől. Pedig régen a fák, a növények, az állatok, mind-mind szerves részét képezték a mindennapjaiknak. Tegyük a gyerekek életének részesévé újra a természetet.
Az érzékszervek felébresztésére számtalan játék áll rendelkezésünkre. Habár még a kisbabák nagyon is jól tudnak szagolni, kisgyerekkorban újra meg kell nyitni az érzékelés csatornáit. Kutatásokkal bizonyították, hogy a háromnapos újszülöttek felismerik anyukájukat az illatuk alapján. Sőt, a babák bizonyos szagok között különbséget tudnak tenni, és fel is tudják őket ismerni. Érdekes, hogy az anyatejjel táplált babák szaglása fejlettebb, mint a tápszerrel etetett újszülötteké.
Mi történik a csecsemőkor után, miért szakadnak el a gyerekek a természetes érzékeléstől? És mit lehet tenni annak érdekében, hogy ez ne történjen meg? Minden egyes érzékszervre léteznek már fejlesztő gyakorlatok, így a szagláséra is. Ezek a játékok szórakoztató módon fejlesztik a szaglásérzékelést, a különféle szagok, illatok megismerését és az azok elkülönítésére való képességet is. A gyerekek megtanulhatják illatok alapján élőlények, tárgyak, anyagok azonosítását. Így játékos formában javul számtalan képességük. Mi most az óvodás korosztálynak ajánlunk szaglásfejlesztő, érzékfelébresztő foglalkozásokat.
- játék: a szimatverseny: Akár egy gyerkőccel is lehet játszani, az a fontos, hogy egyszerre ne legyenek négynél többen. Csukott szemmel üljenek körbe a kicsik, sorba haladva adjunk a kezükbe olyan természetes illatanyagot tartalmazó üvegcsét vagy dobozt, amivel már korábban találkozhattak. Például egy kis fahéjat, ecetet, köményt vagy más fűszert is használhatunk. Ha helyesen válaszolnak, kis matricával, vagy más ajándékkal jutalmazható az ügyességük. Egyszerre csak egy kicsit tegyünk próbára, és a választ súgja a fülünkbe, hogy a többiek ne hallják a megfejtést.
- játék: gyógyító illatok: A következő játékban a gyógynövényekkel ismerkedhetnek meg a gyerekek: öltsük magunkra az árus szerepét, a kicsik pedig a vásárlókét, akik gyógynövényeket vásárolnak. Használjunk kiszárított, ismert növényeket. Mindenki kiválaszt egy neki tetszőt, összemorzsolja a kezében, megszagolja és ismerkedik vele. Végül pedig megtippeli, hogy mi lehet az. Akár arról is beszélgethetünk velük, hogy milyen pozitív hatásai vannak az adott növénynek.
- játék: hol játszódik a mese? Találjunk ki egy történetet, de a mesélés közben ne mondjuk meg a gyerekeknek, hogy mi annak a helyszíne. Töltsünk meg egy tüllzacskót valamilyen arra a helyszínre emlékeztető illatanyaggal, amit vagy a mesélés elkezdése előtt osszunk ki a gyerekeknek, vagy a mese befejeztével szagoltassuk meg velük és tegyük fel a kérdést: hol jártam?
A kicsik garantáltan élvezni fogják a szimatolást, akár csoportosan, akár egyedül játszunk velük, az apró jutalmakkal pedig még izgalmasabbá tehetjük az időtöltést. Kezdődjön hát a kaland!