Játszóvilág Egyesület

A Játszóvilág Egyesület célja, hogy fölhívja a figyelmet az együttjátszás és a fejlesztő játékok szerepére a gyermekek és családok életében. Fontosnak tartjuk a gyermekek szellemi, szociális és érzelmi fejlődését és meggyőződésünk, hogy ehhez nagyban hozzájárulnak a kreatív fejlesztő játékok és a közös játszással eltöltött idő. Ezt szakmai kiadványokkal is alátámasztjuk, illetve kampányaink és pályázataink segítségével fölhívjuk az emberek figyelmét ennek jelentőségére.

Facebook

Friss topikok

Címkék

1930-as évek (1) 1950-es évek (2) agresszió (1) ajándék (1) általános iskola (1) angyal (1) babaház (1) babák (1) Barbie (1) barkácsolás (1) barlang (1) betű (1) cérna (1) család (3) dekoráció (1) drót (1) egészség (1) ellenpélda (2) Építőjáték (1) építőjátékok (1) fejlesztés (8) fejlesztő játék (1) fejlesztő játékok (4) Fejlesztő játékok (3) fejlődés (1) fenyőfa (1) festés (1) fiatal (1) finommozgás (1) Forbes (2) G.I.Joe (1) gimnázium (1) gomb (1) gyakorlás (2) gyakorlat (1) gyerek (14) gyerekek (2) gyermek (5) gyöngy (1) gyurma (1) hivatás (1) hobbi (1) hópehely (1) hullahopp (1) írás (1) iskolas (1) játék (15) játékkatonák (1) Játékok (1) játékok (2) játékprogramok (1) Játéktörénet (1) Játéktörténet (4) játéktörténet (3) kaland (1) kapcsolat (1) karácsony (3) karácsonyfa (1) karácsonyfadísz (1) készségfejlesztés (2) keszsegfejlesztes (1) készségfejlesztő játék (1) kikapcsolódás (1) kirándulás (1) kisbaba (2) Klasszikus játékok (1) kontroll (1) kreativitás (1) Kreativitás (1) Kreatív játékok (3) Legendás játékok (1) Lego Friends (1) lélek (1) Magyarország (1) Matematikai készség (1) megoldás (1) Mikulás (1) Nemi szerepek (1) nevelés (4) olló (1) olvasás (1) önfegyelem (1) önkontroll (1) origami (1) ősz (1) óvoda (3) óvodás kor (1) pályaválasztás (1) Papír (1) papír (1) pszichológia (3) ragasztó (1) rajzolás (2) retró (2) rossz (1) rosszalkodik (1) segítésg (1) sport (1) szabadidő (3) szakember (2) számítógép (1) szerepjátékok (1) színezés (1) szókincs (1) szülő (1) tanácsadás (1) tanulás (3) tanuló (1) Társasjáték (1) technika (1) tél (1) televízió (1) Térlátás (1) TOTY (1) Toy Industry Association (1) tudományos játék (1) túra (1) ünnep (1) ünnepek (1) videojáték (1) vízesés (1) zaj (1) Zsírkréta (1) Címkefelhő

Agresszió és lankadó figyelem – a videojátékok hatása

2012.11.01. 10:37 Játszóvilág Egyesület

A számítógépes és videojátékok látszólag feltartóztathatatlanul terjednek a gyerekek körében, a szülők pedig sokszor tanácstalanok: miből és mennyit engedjenek a gyereknek. Bár a játékoknak lehetnek kedvező hatásai, érdemes megfontolni az alábbiakat.

Fontos, hogy tisztában legyünk a konzolos és számítógépes játékok hatásával, mert világszerte egyre több gyerek kerül a hatásuk alá. Friss amerikai kutatások szerint a 2-17 éves populáció 91%-a játszik rendszeresen. Ez 9 százalékkal nagyobb arány a két évvel korább mértnél. A legnagyobb növekedést (17%) a 2-5 éves korosztályban mérték. Két év alatt 8%-ról 38%-ra nőtt azok aránya, akik a mobiltelefonokon játszanak.

Amennyire fontos a szoftveriparnak a kicsik és a tinik meggyőzése (hiszen az értékesített szoftverek közel fele a fiataloknak készült játékprogram), annyira kétséges, hogy hogyan viszonyuljanak a szülők az egyre elharapódzó jelenséghez.

Az Iowai Állami Egyetemen 1300 gyerek bevonásával végeztek kutatást a témában. Ennek megállapításai szerint komoly figyelemzavart és tanulási problémákat okozhatnak az iskolai munka során e játékok. Az Amerikai Pszichológiai Szövetség (APA) kutatása arra hívta fel a figyelmet, hogy az egyre többek által, és egyre nagyobb dózisban – fiúknál átlagosan heti 13 óra, lányok esetében 5 óra telik a képernyő előtt játszva – fogyasztott játékokban található erőszakos elemek fokozzák a hajlamot az agresszióra.

Mit tehetnek a szülők? A Scott Steinberg által jegyzett Gyerekek és videojátékok c. könyv szerint a szülőknek egyrészt meg kell ismerniük a játékokat, másrészt a kezükbe kell venniük az irányítást.

Öt praktikus tanács szülőknek:

1. Ismerjük meg a játékok besorolását! A játékok korosztályi besorolása, illetve a további feltüntetett információk (pl. erőszakos jeleneteket tartalmaz-e stb.) eligazítanak abban, hogy a játék alkalmas-e a gyermekünknek. Érdemes komolyan venni a figyelmeztetéseket.

2. Nézzünk körbe az internetes források között! Ellenőrizzük le mit írnak a szaklapok, fórumok a játékokról. Használjuk a hazai tudástárakat is, mint a http://internethotline.hu/ vagy a http://biztonsagosbongeszes.hu/hu/ !

3. Használjuk az informatikai kontroll-eszközöket! Meghatározhatjuk, hogy a gyermek által használt számítógép milyen weboldalakba enged betekintést, mennyi ideig használható egy nap, és milyen célra. Tájékozódjuk a forgalmazónál vásárláskor!

4. Alakítsuk ki az otthoni szabályokat! Határozzuk meg a játékkal tölthető órák számát, tegyük ezt függővé a gyermek egyéb tevékenységeitől (pl. a kertben, udvaron, játszótéren stb.) eltöltött időtől. Legjobb, ha ezt a „házirendet” közösen alakítjuk ki gyermekünkkel. Ezzel a következetességgel későbbi komoly konfliktusoknak vehetjük elejét.

5. Alkalmazzunk szoftveres alkalmazásokat a gyerekek védelmére! Számos applikáció létezik arra, hogy a gyermek az esetleges böngészés során ne ütközzön káros, sértő, szexuális vagy erőszakos tartalomba. Ezeket már a legtöbb böngészőprogramban (pl. Firefox, Chrome) egyszerűen be lehet állítani.

Szólj hozzá!

Címkék: videojáték agresszió számítógép játékprogramok ellenpélda

Beszéljük meg, mit és hogyan építünk – jobban megy majd a matek is!

2012.10.29. 09:53 Játszóvilág Egyesület

Régóta ismert, hogy az apró elemek összerakására épülő építőjátékok fejlesztik a gyerekek térlátását, térbeli gondolkodását. Az is kiderült, hogy az absztrakt matematikai-mérnöki gondolkodásra is jó hatással van, ha ilyennel játszik a csemeténk – főleg, ha meg is beszéljük az építés mikéntjét.

A Temple University Gyerek és Csecsemő Kutatóintézetének (Temple Infant and Child Laboratory) kutatói az építőkockákkal végzett játék hatásait vizsgálták kísérletükben. Arra jutottak, igen fontos, hogy a gyerek hallja játék közben az olyan térbeli gondolkodást igénylő kifejezéseket, mint „fölötte”, „mögötte” vagy „keresztül”.

- Ha a szülők a térrel kapcsolatos fogalmakat használják, azzal felkeltik a gyermek érdeklődését a térbeli gondolkodás fogalmai, koncepciói iránt – fogalmazott Nora Newcombe, a Kutatóintézet egyik vezetője. – A térrel kapcsolatos szókincs korai elsajátítása kritikus jelentőségű a háromdimenziós gondolkodás és látásmód és érzékenység elsajátításához – tette hozzá.

Ez a fajta gondolkodás – amelyet intelligenciatesztekben is külön feladatokkal szokás vizsgálni – nem csak a matematikai, mérnöki és tudományos jellegű területeken (az ún. STEM-diszciplinákban) lesz hasznos az iskolavégzés során, de olyan mindennapi cselekvéseket is megkönnyíthet, mint egy bútor összeszerelése vagy egy furgon csomagterének optimális megpakolása. A térrel kapcsolatos gondolkodás az elme működésének egyik legfontosabb összetevője. Mint azt bárki megerősíti, aki gyakran téved el új városokban, ez a készségünk erős egyéni különbségeket mutat.

- Bizonyítékot találtunk rá, hogy a térbeli gondolkodás képességét nagyban befolyásolja, hogy a kisgyerek találkozik-e az idevágó nyelvi fogalmak változatosságával. Ezek a szavak ugyanis a környezet megértésének fontos kérdései felé terelik a kicsik gondolkodását – állítja Newcombe, aki a Tér-intelligencia és Tanulás Központ vezető kutatója is egyben a Temple Egyetemen.

A kísérlet során kontrollált játékhelyzeteket alakítottak ki gyerekekkel és szüleikkel. Háromféle szituációt teremtettek. Az elsőben szabadon játszhatott gyerek és szülő, mintha csak otthon ültek volna le építőkockákkal foglalatoskodni. A második helyzetben előre összerakott és összeragasztott építményeket kaptak a résztvevő párosok. A harmadik szituációban pedig egy képes útmutató alapján kellett építeni a kockákból. Azt találták a kutatók, hogy a legtöbb szülő-gyerek párbeszédre a harmadik típusú közös játékban került sor. Ennek során hangzott el a legtöbb kérdés és válasz, amely így a leginkább segítette a gyerekek fejlődését.

- A kutatás eredményei fontos tanulsággal szolgálnak a szülők számára – összegzett Newcombe. – Ne hagyjuk magára a gyereket előre elkészített játékokkal, inkább beszélgessünk vele sokat építés közben, mert ez fejleszti leginkább a térbeli gondolkodást – zárta szavait a kutató.

(Via: ScienceDaily)

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: Térlátás Építőjáték Matematikai készség

süti beállítások módosítása